Poważne zdarzenie samolotu DIAMOND DA40-180 SP-KBI na lądowisku w Jastarni 875/12

Data zdarzenia: 
26 July, 2012 - 11:05

Lokalizacja

Poland
54° 42' 33.012" N, 18° 38' 56.004" E

Opis: W dniu 26 lipca 2012 r., o godz. 09:20 LMT, pilot samolotowy turystyczny, z dwojgiem podróżnych na pokłądzie, wystartował samolotem Diamond DA40-180 z lotniska Ostrów Wielkopolski-Michałków z zamiarem lądowania na lądowisku Jastarnia. Lot był wykonywany ze złożonym planem lotu i przebiegał bez problemów do momentu lądowania. Podejście do lądowania odbyło się na kierunku 12 z prędkością 65-70 KT z wypusczonymi klapami (pełne). W fazie lądowania z bocznym słabym wiatrem nastąpiło zakłócenie ( podmuch i/lub kontakt prawym kołem podwozia z nierówną nawierzchnią pasa), co podczas przyziemienia ze zwiększoną prędkością doprowadziło do odbicia i utraty kierunku. Samolot wykonał serię niesymetrycznych "kangurów" z częściową utratą kierunku w prawo, w lewo i ponownie w prawo, ze znacznymi odchyleniami osi podłużnej samolotu od osi drogi startowej. Po przebyciu znacznej odległości na drodze startowej, próba ustabilizowania samolotu nie powiodła się, przez co było brak możliwości hamowania. Po odzyskaniu kontroli nad samolotem, z uwagi na niewielką pozostałą długość drogi startowej, pilot podjął decyzję o przerwaniu lądowania. Zwiększył moc silnika do maksymalnej celem próby odejścia na drugi krąg i przzekonfigurował samolot do ustawień startowych. W niewielkiej odległości od naturalnych przeszkód terenowych (inia drzew) pilot gwałtownie poderwał samolot, który ze znacznym zadarciem ( pod kątem ok 30°) na wysokości 3-4 m zderzył się ze ścianą drzew. Samolot spadł na ziemię w pozycji dziobem do dołu pod kątem ok. 70° od podłoża. Samolot uległ zniszczeniu. Żadna z osób na pokładzie nie odniosła obrażeń.

Miejsce zdarzenia: Jastarnia

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: DIAMOND DA40-180

Znaki rejestracyjne: SP-KBI

Numer akt: 875/12

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20120875RW.pdf287.53 KB
comments powered by Disqus