Zdarzenie szybowca SZD-51-1 JUNIOR w miejscowości Ruś k/Morąga 707/10

Data zdarzenia: 
15 July, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 49' 59.988" N, 19° 58' 0.012" E

Opis: Pilot szybowcowy w ramach treningu miał wykonać dwukrotny oblot trasy Olsztyn-Miłakowo-Miłomłyn-Osztyn. Po odejściu na trasę wykonał przelot do pierwszego punktu zwrotnego (Miłakowo) który osiągnął o godzinie 12:07 na wysokości 820 m QNH. Z pierwszego punktu zwrotnego pilot wykonywał przelot do punktu (Miłomłyn). Na początku tego odcinka pilot wykorzystał dwa kominy termiczne osiągając wysokość 1360 m QNH. Od tego momentu pilot nie napotkał żadnych prądów wznoszących. Pilot kontynuował lot w kierunku Miłomłyna szukając prądów wznoszących. W odległości 14 kilometrów przed drugim PZ (Miłomłyn), na wysokości około 640 m QNH, pilot wybrał pole do lądowania, z planowanym podejściem w kierunku 60º (kierunek wiatru: 180º, prędkość około 5 km/h), cały czas szukając noszeń w pobliżu wybranego miejsca lądowania. Brak noszeń skłonił pilota do podjęcia decyzji o lądowaniu. Pilot wykonał manewr do lądowania z zakrętu o 180 stopni (rozpoczęty na wysokości 340 m QNH) i na podejściu zobaczył linię energetyczną przechodzącą nad polem (trudno zauważalną z powietrza). Pilot zdecydował przelecieć poniżej drutów. Szybowiec przyziemił mniej więcej na środku pola ze zwiększoną prędkością. Duża prędkość dobiegu uniemożliwiała zatrzymanie szybowca przed końcem pola ograniczonego słupkami. Zbliżając się do krawędzi pola, pilot wcisnął gwałtownie lewą sterownicę nożną w celu uniknięcia zderzenia z przeszkodą. Szybowiec gwałtownie obrócił się w lewo o około 90 stopni, po czym przesuwał się prostopadle do swojej osi, co spowodowało uszkodzenie kadłuba i lewej części steru wysokości. W wyniku zdarzenia pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

Miejsce zdarzenia: Ruś k/Morąga

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Szybowiec SZD-51-1 JUNIOR

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 707/10

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20100707U.pdf889.02 KB
comments powered by Disqus