Lokalizacja
Opis: 21 sierpnia 2011 r. w okolicach hangaru lotniska Aeroklubu Krakowskiego, Kraków Pobiednik Wielki, grupka sympatyków lotnictwa uczestniczyła w grillowaniu. W trakcie tego grillowania padła propozycja ze strony członka Aeroklubu Krakowskiego, licencjonowanego pilota samolotowego wykonania kręgu nadlotniskowego z jego córką i dwoma jej koleżankami (wszystkie lat 14). Pilotującym samolot Cessna T 182 T o znakach rozpoznawczych SP-IKE, który stał pod hangarem od godziny 17:20 po przylocie z lotu trasowego miał być jego pilot turystyczny PPL(A) lat 42. Samolot posiadał w zbiornikach około 150 litrów paliwa. Cała grupa podeszła do samolotu gdzie pilot dokonał jego przeglądu, a następnie zajął miejsce w kabinie na lewym fotelu dowódcy statku powietrznego. Obok pilota na prawym fotelu usiadła córka pilota, który zaproponował lot, dwa tylne siedzenia zajęły jej koleżanki. Po uruchomieniu silnika i przeprowadzeniu jego próby oraz niezbędnych procedur przedlotowych pilot wykołował na pas z kursem 90o i wystartował z naborem wysokości cały czas utrzymując kierunek lotu na wschód. Pogoda była całkowicie bezwietrzna. Godzinę startu określono na około 20:00 (zachód, słońca 19:50 wg LMT). Samolot ponownie pojawił się nad lotniskiem po około 5 minutach i jego pilot zgłosił przez radio „przejdę na małej”. Samolot wykonywał lot nad pasem z kursem przeciwnym do kierunku startu tj. 270o. Przelot był niski nad pasem na wysokości 40-50 m wg poziomu lotniska(AGL). W czasie tego przelotu pilot wykonywał „machanie skrzydłami” poprzez poprzeczne przechylenia samolotu na boki z jednoczesnym mruganiem światłem reflektora. Samolot wraz z naborem wysokości wykonał odejście w lewo od osi przelotu o kąt około 180o na wysokości ostatniego hangaru komercyjnego i zniknął za rosnącymi tam drzewami i dachem hangaru. Samolot kontynuował lot na małej wysokości prostopadle do ulicy Podstawie. W trakcie tego przelotu samolot wykonał szybki manewr zmiany kierunku lotu o180o z jednoczesnym pochyleniem pionowo maski oraz gwałtownym zwiększeniem obrotów silnika i w lewym zwoju korkociągu zderzył się z ziemią. Samolot uderzył w samoobrocie lewym skrzydłem w wiatrołap budynków przy ulicy podstawie 27 i 27A a następnie pionowo w betonową płaszczyznę podwórza. W trakcie upadku i destrukcji skrzydłowych zbiorników paliwa nastąpił jego wybuch, co spowodowało gwałtowny pożar zabudowań oraz samolotu. Pilot i pasażerowie samolotu zginęli na miejscu. Miejsce zdarzenia: Kraków Nowa Huta Państwo: Polska Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot CESSNA 182T Znaki rejestracyjne: SP-IKE Numer akt: 1065/11 Powiązane raporty: Raport wstępny PKBWL 1065/11
Miejsce zdarzenia: Kraków, ul. Podstawie 27
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna T182T Skylane
Znaki rejestracyjne: SP-IKE
Numer akt: 1065/11
Powiązane raporty: Raport wstępny PKBWL 1065/11
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20111065U.pdf | 191.16 KB |
2011_1065_RW.pdf | 275.42 KB |
2011_1065_rk.pdf | 4.76 MB |
2011_1065_a.pdf | 9.38 MB |