Uszkodzenie kodera wysokości z kompletu transpondera samolotu Cessna 172 SP-FLN, co spowodowało zadziałanie systemu ACAS w samolocie ATR 42-500 SP-EDE 339/06

Data zdarzenia: 
25 October, 2006 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 25' 15.7116" N, 16° 49' 34.77" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 339/06

Miejsce zdarzenia: Rejon kontrolowany lotniska Poznań-Ławica
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samoloty Cessna 172 i ATR 42-500
Znaki rejestracyjne: SP-FLN i SP-EDE

Przyczyna incydentu:
Uszkodzenie kodera wysokości (rozszczelnienie puszki aneroidowej) z kompletu transpondera samolotu SP-FLN, co spowodowało błędne wskazanie wysokości i wygenerowało polecenie RA DESCEND przez pokładowy system zapobiegania kolizjom w powietrzu (ACAS) w mijanym samolocie SP-EDE; wykonanie tego polecenia przez SP-EDE mogłoby doprowadzić do niebezpiecznego zbliżenia.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Usunięcie niesprawności technicznej transpondera samolotu SP-FLN.
2. Powiadomienie załóg EuroLOT-u o zdarzeniu.
3. Powiadomienie producenta o zdarzeniu.

ZałącznikWielkość
2006_339_U.pdf52.68 KB
comments powered by Disqus