Lokalizacja
Opis: Podczas próby startu z EPWA do Lanzarote (GCRR) samolot dwukrotnie po około 200m rozbiegu
przerywał start. Jako przyczynę załoga podawała brak ciągu w silnikach. Samolot został wycofany
z eksploatacji, a rejs wykonał samolot zastępczy. Zgodnie z informacją otrzymaną od Flight Safety Managera linii Travel Service samolot ten miał powtarzające się problemy techniczne z radiowysokościomierzem, po stronie F/O. W dniu incydentu wysokościomierz RA2 był dopuszczony od dnia 29 czerwca 2011 r. na podstawie MEL, a procedura operacyjna opisana była w DDG 34-20-01-03(O) i mówiła, że przy niesprawnym radiowysokościomierzu nie można używać połączonego AP (AP2), wskaźników dyrektywnych oraz AT podczas podejścia i lądowania. W trakcie początkowej fazy rozbiegu załoga otrzymywała ostrzeżenia generowane przez system wskaźników dyrektywnych oraz PSEU (Proximity Switch Electronic Unit). Podczas rozbiegu uszkodzony RA generował sygnały, po uwzględnieniu których elektroniczny system zarządzania ciągiem zmienił działanie zasadniczego EEC (Electronic Engine Controler) na tryb zastępczy oraz włączył sygnalizację świetlną PSEU. Na postawie tych ostrzeżeń załoga dwukrotnie przerywała
start. Po wycofaniu samolotu z eksploatacji dokonano prac technicznych polegających na wymianie
Radio Altitude Bus 1, wymianie jednej anteny oraz dokładnym zamocowaniu i podłączeniu tych
urządzeń. Prace te wykonano w konsultacji z Boeing i Rockwell Collins.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Okęcie
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot BOEING 737-800
Znaki rejestracyjne: OK-TVN
Numer akt: 746/11
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20110746U.pdf | 190.88 KB |