Lokalizacja
Opis: Załoga uczeń-pilot z instruktorem, w ramach szkolenia podstawowego, wykonywała lot szkolny na zad. A/11 – Loty po kręgu i manewry do lądowania na małej wysokości – 500 ft (150 m) AGL. Starty i lądowania odbywały się na kierunku 30. Po wykonaniu jednego kręgu czterozakrętowego na wysokości 500 ft i prawidłowym przyziemieniu uczeń-pilot na polecenie instruktora startował z konwojera do kolejnego lotu. Uczeń pilot wyłączył podgrzew gaźnika, a instruktor zmniejszył wychylenie klap do położenia startowego, po czym, uczeń zwiększył obroty silnika do maksymalnych (ok. 2500) i po krótkim rozbiegu samolot przeszedł na wznoszenie. Początkowo silnik pracował prawidłowo, ale na wysokości 20-30 m wystąpił szybko postępujący spadek mocy. Obroty silnika spadły tak, że samolot przestał się wznosić. Na kierunku lotu były wysokie przeszkody. Uczeń-pilot odchylił drążek sterowy od siebie dla zabezpieczenia prędkości, a instruktor przejął sterowanie i wyłączył iskrowniki. Nastąpiło zderzenie prawego skrzydła z koroną wysokiej akacji. Samolot w stromym locie ślizgowym zerwał linię energetyczną NN i zderzył się z asfaltową nawierzchnią ulicy. Po przetoczeniu się o kilkanaście metrów wpadł do przydrożnego rowu i zapalił się. Załoga mimo pożaru zdołała opuścić kabinę o własnych siłach. Pożar został ugaszony przez straż pożarną, a uczeń-pilot oraz instruktor po udzieleniu pierwszej pomocy zostali odwiezieni przez pogotowie ratunkowe do szpitala. Badanie alkomatem nie wykazało obecności alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu członków załogi. Badania lekarskie potwierdziły tylko nieznaczne obrażenia załogi.
Miejsce zdarzenia: Rybnik
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot PZL-150A KOLIBER
Znaki rejestracyjne: SP-DIM
Numer akt: 1140/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20121140RW.pdf | 364.02 KB |