Zdarzenie lotnicze podczas lądowania samolotu Cessna TU206G Mk I Turbo Stationair 6 SP-ASI 692/15

Data zdarzenia: 
9 May, 2015 - 13:24

Lokalizacja

Lotnisko Słupsk-Krępa (EPSK)
Poland
54° 24' 29.9988" N, 17° 5' 44.0016" E

 Opis: 09 maja 2015 r. o godzinie 12:54 (UTC) pilot  wykonał trzeci w tym dniu start, mając na pokładzie sześcioro skoczków spadochronowych. Zrzut skoczków nastąpił z wysokości 4000 m, po czym pilot rozpoczął zniżanie. Po otrzymaniu informacji od kwadratu spadochronowego, że pas jest czysty i nie ma przeciwskazań do lądowania pilot rozpoczął podejście do lądowania na tym samym kierunku (od zachodu), z taką samą prędkością (70 kts) i takim samym wychyleniem klap (40o) jak przy dwóch poprzednich lądowaniach. Tym razem jednak, dla zaoszczędzenia czasu i uniknięcia zbędnego kołowania, pilot zdecydował się przyziemić dalej za progiem drogi startowej 10, niż poprzednio. Przyziemienie na podwozie główne nastąpiło o godzinie 13:24 (UTC) tuż przed skrzyżowaniem dróg startowych lotniska EPSK. Po przyziemieniu na podwozie główne, podczas opuszczania maski samolotu pilot nie zaobserwował przyziemienia przedniego podwozia we właściwym do tego położeniu samolotu, usłyszał natomiast niespotykany dźwięk w okolicy przodu samolotu i stwierdził niestandardowe jego zachowanie, polegające na zbyt niskiej pozycji maski silnika, w związku z czym, dysponując jeszcze zapasem prędkości, pociągnął wolant na siebie, co spowodowało ponowne oderwanie się samolotu od ziemi na wysokość około 0,5 metra. W takiej pozycji samolot przeleciał kilka do kilkunastu metrów, po czym, po utracie prędkości ponownie przyziemił. Pomimo maksymalnie ściągniętego wolantu na siebie maska samolotu opadła, co doprowadziło do złamania przedniego podwozia, uderzenia śmigłem w ziemię i zatrzymania samolotu po krótkim dobiegu „na nosie” z utratą kierunku w prawo. Skutkiem zdarzenia było wyłamanie oraz znaczne uszkodzenie podwozia przedniego, zniszczenie śmigła i wylotów spalin, uszkodzenie dolnej osłony silnika i struktury kadłuba w okolicy zamocowania podwozia przedniego. Wiatr w trakcie lądowania – ok.40o z prawej strony, o niewielkiej sile.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Krępa Słupska [EPSK]

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna TU206G Mk I Turbo Stationair 6

Znaki rejestracyjne: SP-ASI

Numer akt: 692/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_0692_rw.pdf306.44 KB
2015_0692_rk.pdf1.84 MB
2015_0692_a.pdf6.18 MB
comments powered by Disqus