Lokalizacja
Opis: Załoga samolotu w składzie pilot-instruktor i uczeń-pilot wykonywała lot szkolny w ramach przeszkalania ucznia-pilota na nowy typ samolotu. W rejonie Modlina, po zmniejszeniu prędkości i wypuszczeniu „małych” klap oraz podwozia załoga stwierdziła, iż nie zapaliła się lampka sygnalizująca wypuszczenie i zablokowanie podwozia. Sprawdzono żarówkę lampki sygnalizacyjnej – okazała się dobra. Próby chowania i ponownego wypuszczania podwozia powtórzono kilkakrotnie (łącznie z manewrem „dynamicznego wspomagania” wypuszczania podwozia). Przeprowadzono procedurę awaryjnego wypuszczania podwozia, w trakcie której stwierdzono, że liczba ruchów ręczną pompką awaryjnego wypuszczania podwozia znacznie (2-3-krotnie) przekroczyła liczbę podawaną w Instrukcji Użytkowania w Locie. Lampka sygnalizacji położenia podwozia nadal nie świeciła. Wykonano powrót nad lotnisko Warszawa-Babice informując o zaistniałej sytuacji Babice-Radio oraz Babice-Informacja, gdyż w tym czasie loty odbywał Aeroklub Warszawski. Wykonano niski przelot nad „kwadratem” – kierujący lotami instruktor stwierdził, że podwozie wygląda na prawidłowo wypuszczone. W trakcie kolejnego kręgu związanego z procedurą prawidłowego podejścia do lądowania kontynuowano zwiększanie ciśnienia w instalacji awaryjnego wypuszczania podwozia przy użyciu pompki ręcznej. W efekcie uzyskano zaświecenie lampki sygnalizacyjnej i (jak się okazało) prawidłowe wypuszczenie i zablokowanie podwozia. Lądowanie wykonano na trawie z klapami wychylonymi na maksymalny kąt i przy minimalnej prędkości. Lądowanie i kołowanie do hangaru odbyło się bez przeszkód.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot CESSNA 177RG
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 530/09
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20090530U.pdf | 203.27 KB |