Lokalizacja
Opis: Pilot posiadający licencję PPL(A) z pasażerem będącym również pilotem turystycznym wykonywał przelot z lotniska EPPO do EPBC zgodnie ze złożonym planem lotu po trasie EPPO-NOVEMBER-TANGO-KOSTRZYN-WAR-EPBC. Przed lotem przeprowadzono kontrolę przedlotową samolotu, uruchomienie i kołowanie do pasa 10 oraz próba silnika i sprawdzenie przyrządów przed pasem 10 przebiegły bez uwag. Po zajęciu pasa, włączeniu świateł lądowania, świateł stroboskopowych i przełączeniu transpondera w mod ALT nastąpiło wyłączenie radiostacji nr 2. Pilot po skontrolowaniu bezpieczników i wskazań alternatora stwierdził, że jest to chwilowe przepięcie elektryczne, zmniejszył obciążenie sieci elektrycznej wyłączając reflektor lądowania i stroboskopy oraz uznał, że można kontynuować start. Po starcie zaobserwowano, że transponder prawdopodobnie nie działa, a wskazówka wskaźnika ładowania akumulatora waha się i jest odrobinę odchylona w lewo (na minus). Przed punktem NOVEMBER poproszono WIEŻĘ POZNAŃ o potwierdzenie odbioru sygnału transpondera. WIEŻA POZNAŃ przekazała informacje, że sygnał transpondera nie jest odbierany w związku z czym zresetowano transponder. Po opuszczeniu CTR nawiązano łączność z POZNAŃ INFO, następnie z KOBYLNICA RADIO. W tym czasie załoga zidentyfikowała problem jako prawdopodobne niedostateczne ładowanie akumulatora przez alternator. Zgodnie z procedurą z Instrukcji Użytkowania w Locie, zresetowano alternator - MASTER SWITCH OFF następnie ON. Wyłączono zbędne odbiorniki energii elektrycznej: beacon, radiostacje nr 2, transponder. Zasilane były jedynie radiostacja nr 1 i odbiornik GPS. Wskazówka wskaźnika ładowania akumulatora w takiej konfiguracji wychylona była nieznacznie w prawo (na plus). Ponieważ 2 / 2 łączność była zachowana, a wskaźnik ładowania akumulatora pokazywał wartość dodatnią, zdecydowano kontynuować lot. Lot przebiegał normalnie do odległości około 15NM od punktu WAR na północ od miasta SOCHACZEW. Wtedy nastąpiła utrata radiostacji nr 1 i odbiornika GPS. Pilot nawigował i sterował samolotem, podczas gdy pasażer przy pomocy telefonu komórkowego skontaktował się z FIS WARSZAWA oraz AFIS lotniska EPBC, którym przekazał informacje o utracie łączności. FIS WARSZAWA przyjęło informację oraz poinformowało, że można kontynuować lot do EPBC. Wejście w krąg nadlotniskowy i lądowanie bez klap przebiegło bez uwag. W dniu 22.10.2012 roku poddano samolot szczegółowemu przeglądowi technicznemu. W wyniku prowadzonych prac ustalono częściowe wysunięcie się wtyczki z gniazda regulatora napięcia. Powyższa usterka dawała objaw wahania wskazówki na amperomierzu, a co za tym idzie tylko częściowe ładowania akumulatora. Po naładowaniu akumulatora wykonano próbę silnika z maksymalnym obciążeniem urządzeń elektrycznych w pełnym zakresie obrotów. Stwierdzono, że samolot jest sprawny i gotowy do dalszej eksploatacji.
Miejsce zdarzenia: Poznań
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot CESSNA 172
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1394/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20121394U.pdf | 199.45 KB |